I løpet av neste år vil helsepersonell og pasienter få tilgang til de fleste medisinske prøvesvar, uavhengig av hvem som har bestilt undersøkelsen og hvor den ble utført.
I dag bruker helsepersonell mye tid på å få tak i prøvesvar. Som pasient risikerer du å måtte ta prøver på nytt, fordi helsepersonell ikke får tilgang til prøver du har tatt et annet sted. Pasientens prøvesvar er den nye, nasjonale tjenesten som blir en del av pasientens kjernejournal, som vil gjøre det mulig å dele prøvesvar på tvers av behandlingsnivå og geografi. Tjenesten blir gradvis innført fra neste år.
Store gevinster for pasientbehandlingen
Norsk helsenett skal legge til rette for at helsepersonell har tilgang til de opplysningene de trenger – når de trenger dem.
– Gevinstene ved å gjøre alle medisinske prøvesvar tilgjengelige uavhengig av hvor i landet du er, om du har behov for medisinsk hjelp på et sykehus, hos fastlegen, kommunal legevakt eller en privat aktør, er enorme. I dag er ikke disse opplysningene tilgjengelige nasjonalt. Målet er at Pasientens prøvesvar skal gjøre hverdagen enklere for både behandlere, pårørende og pasienter, sier Svein Olav Olden i Norsk helsenett.
Svein Olav Olden
Norsk helsenett
Pasientens prøvesvar er en utvidelse av Nasjonal kjernejournal, som helsepersonell allerede har tilgang til fra sitt journalsystem. Når Pasientens prøvesvar gradvis tas i bruk i løpet av 2025, vil helsepersonellet som behandler pasienten, få tilgang til stadig flere prøvesvar. Pasientene kan se de samme prøvesvarene på Helsenorge.
Pasienten slipper å gjenta informasjon
For deg som pasient betyr Pasientens prøvesvar blant annet at du møter en helsetjeneste med bedre oversikt over prøveresultatene dine.
– Du slipper dermed å gjenta informasjon. Forhåpentligvis slipper du også å ta flere prøver enn nødvendig, sier Olden.
Den nye tjenesten vil gi pasienter mulighet til å ta mer eierskap til egne helseopplysninger, samtidig som de får mer innsikt og oversikt over egen helsesituasjon.
Sparer tid for helsepersonell
Når helsepersonell har oversikt over hvilke prøver pasienten har tatt, vil det gi mer presis og sikker pasientbehandling.
– Helsepersonell vil spare dyrebar tid i en hektisk arbeidshverdag. I stedet for å måtte kontakte den som har tatt prøver på et annet behandlingssted, vil de med Pasientens prøvesvar umiddelbart få tilgang til alle opplysningene i Kjernejournal, forklarer Svein Olav Olden.
Pasienter som ikke ønsker at prøvesvar blir lagret og delt, kan reservere seg mot dette. De kan også sperre for at enkelte ansatte i helsetjenesten kan se svarene. Pasientene får også se loggen over hvem som har hatt tilgang til prøvesvarene.
Fastlegene er først ut
Etter lengre tid med teknisk utprøving, er det primærhelsetjenesten som er først ut med å ta i bruk Pasientens prøvesvar neste år. Resten av helsetjenesten kommer etter hvert. Norsk helsenett har samarbeidet tett med Helsedirektoratet og de fire helseregionene for å teste og videreutvikle teknologi og funksjonalitet til Pasientens prøvesvar.
– Ansatte i helsetjenesten har i løpet av det siste året bidratt med å kvalitetssikre og teste den tekniske løsningen og vi ser frem til at dette kan tas i bruk i pasientbehandlingen, sier Olden.
Vi knytter Helse-Norge sammen
Norsk helsenett er et IKT-selskap som leverer digitale tjenester og infrastruktur til helsesektoren. Vi utvikler, forvalter og drifter digital infrastruktur og nasjonale e-helseløsninger. Vi leverer også tjenester til helseforvaltningen.