Stavangerbaserte Astralution sin e-helse-avdeling, AstraMed, jobber med revolusjonerende teknologier mot helseindustrien.
Utviklingen av 5G-teknologi, i kombinasjon med kunstig intelligens og maskinlæring, åpner nye og svært spennende muligheter for XR-teknologi (VR, MR og AR). Flere av verdens ledende skoler og sykehus gjennomfører i stor grad opplæring av medisinsk personell og simulering i en virtuell verden. I Norge er det fremdeles i stor grad på evaluerings- eller utforskningsstadiet.
– Vi tilrettelegger VR-trening og simulering på en profesjonell måte med stort fokus på brukeropplevelsen. I en presset arbeidsdag med mangel på varme hender er det lett å se hvorfor VR-trening i stor grad vil være et godt supplement til tradisjonell opplæring, sier Nina Bokn Solheim, CEO hos Astralution.
Gir gode resultater
Ny teknologi gir også en betydelig kostnadsbesparelse på bunnlinjen. I tillegg får man bedre læringseffekt.
– Bedriftsledere er svært bevisste på hvilke muligheter VR-teknologi åpner opp for, sier Solheim.
VR-opplæring gir fire ganger bedre resultater enn e-læring og 1,5 ganger mer enn klasseromsundervisning. 15 minutters trening med VR-brille tilsvarer flere timer med en-til en undervisning. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at det oppgis 275 prosent ganger mer trygghet til å selv gjennomføre i praksis det man har lært.
Mellommenneskelig relasjonstrening
Astralution tilbyr både hardware og software, og bistår med tilrettelegging av opplæringen i tett samarbeid med strategiske samarbeidspartnere og sluttbrukere. Selskapet benytter eksperter til å utvikle innholdet i treningen til medisinsk personell.
– På norsk kan vi vel kalle det mellommenneskelig relasjonstrening. Å øve seg på utfordrende scenarier som dataangrep og beredskapshendelser, slik at man er forberedt den dagen man trenger kompetansen, er eksempler på det vi jobber med å utvikle. Ledende personell på sykehusene vil bli tryggere i lederrollen. Vi kan tilrettelegge for samtrening i kjente og realistiske scenarier, sier Solheim.
Mengdetrening gjør ansatte tryggere
Hun eksemplifiserer med hvordan flyselskapet KLM bruker VR som et tilbud til langtidssykemeldte. De kan øve i en virtuell modell av flyet de normalt jobber på. På den måten er de godt forberedt og trent på sine oppgaver ombord når de er friske nok til å returnere til jobb.
– Kunden kan selv utvikle simuleringer og personellet kan øve på kritiske operasjoner, sier Solheim.
Med bakgrunn fra kriseberedskap er Solheim stor tilhenger av mengdetrening for å forholde seg rolig i tidskritiske situasjoner hvor feil vurderinger kan få fatale resultater.
– Det flotte med VR-simuleringer og trening er at man kan gjøre feil gang på gang og forbedre seg. Det kan man ikke i møte med ekte pasienter, avslutter Solheim.
FAKTA
XR betyr utvidet virkelighet, eller Extended Reality og består av VR, AR og MR. Virtuell reality (VR), virtuell virkelighet, er en teknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterlikne en virkelighet. Dette omfatter både syns- og lydinntrykk.
Augmented Reality (AR), utvidet virkelighet, er en teknologi som forholder seg til det vi til vanlig ser rundt oss, men som legger virtuelle objekter oppå den virkelige verden. Disse digitale tilleggene kaller vi hologrammer.
Mixed Reality (MR), blandet virkelighet, er en videreutvikling av AR og gir brukeren en blanding av den virkelige og virtuelle verden. MR bruker sensorer og avanserte algoritmer for å plassere virtuelle objekter direkte inn i den virkelige verden.