Helsesektoren er under press, og de fleste er enige om at vi må tenke nytt for å møte fremtidens utfordringer. Vi lever lenger og flere får livsstilssykdommer. Et tiltagende problem er mangel på kompetent helsepersonell og økt sårbarhet i kommunenes og sykehusenes oppgavehåndtering. «For få hender» er i ferd med å bli vår største helseutfordring.
Mens forventningene til helsehjelp er ubegrensede, er rammene begrenset. Unge krever rask hjelp – informasjon, diagnostikk og behandling – gjerne digital, eldre ønsker sømløse behandlings- og omsorgstjenester med hjelp til å klare seg hjemme uten å overbelaste pårørende.
Innovasjon må til
Nytenkning er nødvendig for at alle som trenger det, skal få hjelp. Vi trenger forbedret sømløs, koordinert pasientoppfølging der høyre hånd vet hva venstre gjør, flere digitale konsultasjoner og hjemmeoppfølging, persontilpasset medisin, tilgjengelig genetisk informasjon og kunstig intelligens som strekker seg utover digitale assistenter og turnusplaner. Teknologi og tjenester må gå hånd i hånd, og brukerne må være med å forme tjenestene.Når fremtiden stiller krav til effektive tjenester, må helsepersonell ha gode digitale ferdigheter og kunnskap til å bruke teknologi. Helseinnovasjon handler både om å forstå behovet for nye produkter og tjenester og å se muligheter i å samordne det eksisterende.
Tverrfaglig samarbeid og samhandling
Videokonsultasjoner og skalerbare digitale hjemmebaserte tjenester påvirker måten vi arbeider på og pasientens rolle. Hvorfor avsluttes innovasjonsprosjekter og teknologisamarbeid uten implementering og skalering? En mulig forklaring er at når en ny teknologi eller digitalisering av behandlingsforløp introduseres, må organiseringen av tjenestene rundt pasienten endres. Da må rutiner for ansatte som har en rolle i pasientforløpet forandres.
Transformasjon krever forankring, oppfølging og ledelse. Slike endringer forutsetter en felles forståelse for hva vi ønsker å endre, og at vi jobber mot samme mål; kultur for nytenkning. Innovasjon utfordrer det bestående, ledere møter friksjon og må tåle motstand.
Fem nødvendigheter for mer innovasjon:
- For å utvikle helsetjenester som tas i bruk, gir helseverdi og kostnadseffektivitet, trengs tjeneste- og systemdesign.
- Regelverk, strategier og partnerskap for anskaffelser fra helsenæringen innrettet så det gir et handlingsrom for innovasjon.
- Tverrsektoriell innsats, lederskap som forstår helsefeltets kompleksitet og lederutøvelse som utvikles og endres fra oppstartsfasen og gjennom utviklings- og implementeringsfasene.
- Politisk tilretteleggelse for finansieringssystemer, insentiver og regelverk som fjerner hindringer for samarbeid mellom helsetjeneste- og helsenæring.
- Et felles beslutningsstøtte-rammeverk for innføring av digitale teknologier mellom helsetjeneste og helsenæring.