Skip to main content
Home » Offentlig-privat samarbeid » Suksess i Europa og Norge: Mediafarm skaper engasjerende læringsløsninger
Sponset

Mediafarm er i full gang med å utvikle en digital selvstudiumspakke for kommunale ledere over hele Norge. De jobber også med spennende prosjekt for Europaparlamentet og Statens vegvesen.

Mediafarm har sammen med danskeide DI2X vunnet en anbudskonkurranse utlyst av diginettverkene i Norge.

– Vi er i gang med manuset til en digital pakke med læringsressurser for kommunale ledere der temaet er «Digital modning og digital transformasjon». Det er basert på den danske professoren Pernille Kræmmergaard sitt teoretiske rammeverk om digitale utviklingstrinn i organisasjoner, sier Trond Ole Paulsen, daglig leder i Mediafarm.

Trond Ole Paulsen

Daglig leder i Mediafarm

Vil skape engasjerende læring

Selvstudiumspakken skal bidra til at ledere i norske kommuner blir bedre rustet til å tilby gode tjenester til innbyggerne i framtiden. Målet med e-læringskurset er blant annet å styrke kommunale lederes digitale tankesett.

– Det handler om å være nysgjerrig, utforskende, og se på teknologi som en drivkraft for utviklingen i kommunen sin, sier Paulsen. 

Mediafarms oppgave i prosjektet er å skape engasjerende og effektiv læring av en relativt omfattende teoretisk materie om digitale transformasjonsprosesser i organisasjoner.

– Vi skal eksemplifisere, visualisere og sette det teoretiske fundamentet inn i en kontekst som er relevant for kommunale lederes hverdag, sier Paulsen.

Mediafarms kompetanse begrenser seg ikke til å gjelde bare e-læring. De har også bygget en unik ekspertise på interaktive rollespill der digitale og analoge virkemidler kombineres. De har blant annet levert slike rollespill for demokratiopplæring både til Stortinget, Det Danske Folketinget og Europaparlamentet.

Stort samarbeid med Europaparlamentet

Oppdraget Mediafarm nylig vant for Europaparlamentet er trolig den største kontrakten noensinne i norsk læringsteknologibransje. Rammeavtalen dreier seg om utvikling av et interaktivt rollespill om lovgivningsprosesser i EU. Det skal etter planen installeres i alle EU-landene.

– Mer enn 300 000 ungdommer i året vil få en læringsopplevelse for livet. Håpet er at flere av dem skal engasjere seg politisk og bruke stemmeretten sin i framtiden, sier Kaisa Dahl, som er multimediautvikler i Mediafarm, med ansvar for filmopptak av de 260 skuespillerne som er hyret inn til prosjektet.

Kaisa Dahl

Multimedieutvikler i Mediafarm

I spillet får ungdommene virkelig erfare hvordan det er å være politiker. De blir utsatt for press fra ulike hold, må prioritere, skape allianser og ta beslutninger. Alle i EU skal kunne spille på sitt eget språk og derfor lages spillet i 24 språkversjoner.

Snart reiser et produksjonsteam på turné gjennom hele Europa for å gjøre opptak av til sammen 260 skuespillere.  

– Vi er stolte og ydmyke over å få lov til å være med på dette. Vi er allerede godt i gang med arbeidet og forventer at spillet vil være ferdig produsert i 2025, sier Paulsen.

Etter dette starter neste fase i prosjektet som er support og vedlikehold på alle sentrene i ti år. Den totale er rammen på avtalen er på 8,5 millioner euro.

Mediafarm – En engasjerende læringspartner

Vi brenner for å hjelpe kundene våre i å lykkes med læring. Derfor er Mediafarm mye mer enn en bedrift som produserer digitale læringsprogram! Å være læringspartner innebærer tett samarbeid innenfor mange aspekter av læring – fra pedagogisk rådgivning og utforming av læringsløp til utvikling av læringstiltak og ulike former for læringsprogrammer.

Samarbeid med Statens vegvesen

Mediafarm samarbeider også med Statens vegvesen om å bygge opp et tilbud for opplæring- og kompetanseheving i Nasjonal vegdatabank.

Det er i utarbeidelsen av dette viktig å få alle med på reisen.  Vi vil skape engasjement rundt fellestjenesten og skape positive holdninger til digital utvikling, sier Kaisa Dahl og fortsetter:

– Vi jobber ofte med store målgrupper som inkluderer forskjellige nasjonaliteter, arbeidsgrupper og roller, kjønn og alder. Å forene gutta på gulvet, Excel-krigere, blåskjorter og konsulenter kan by på utfordringer, som er verdt å bryne seg på. Hvordan snakke et språk som alle forstår, skape engasjement og lærevillighet?

– Et godt forarbeid og god kjennskap til målgruppen er suksessfaktorer når Mediafarm utvikler produkter for sine kunder. Inkludering i den digitale transformasjonen er helt essensielt for å lykkes, sier Kaisa Dahl.

FAKTA

• Mediafarm AS ble stiftet 22. november i 1996 og utvikler digitale læringsløsninger.
• De har 17 ansatte i Stavanger og Bergen. Firmaet har hjulpet et stort antall bedrifter og organisasjoner både nasjonalt og internasjonalt. Det gjør de gjennom en unik ekspertise på interaktive rollespill der digitale og analoge virkemidler kombineres.
• Alt Mediafarm gjør er skreddersøm, som er spesialdesignet for kundens spesifikkebehov og deres målgrupper.

Les mer på mediafarm.no

Next article